måndag 4 maj 2015
Stockrosor
Jag försådde flera plantor av stockros och nästan alla kom upp vilket var väldigt roligt. Jag hoppas att det inte är för tidigt att sätta ut dem. De flesta hamnade i rabatten på framsidan där de redan finns två stora stockrosplantor som ser ut att komma tillbaka igen. Två stycken fick dock plats bredvid trappan på baksidan där det också växer en ros som jag aldrig sett blomma. Det finns rosor längs med hela gaveln men de ser ut att ha fått klara sig själva och har stått i ganska mycket skugga på grund av den vildvuxna häcken. Jag har dock klippt häcken ganska mycket där framför rosorna så jag hoppas nu på att de får lite mer sol i sommar.
Så gräs
Gräsmattan var inte i så bra skick när vi köpte huset. Gräset växer i tuvor och det finns flera stora kala partier där det växte mossa som vi tagit bort eller låg en massa skräp från renoveringen invändigt som de tidigare ägarna gjorde. Så småningom ska vi nog ta och fräsa upp hela ytan för att göra den slät men tills vidare så försöker vi lappa så gott det går genom att lägga ut lite frön. Hoppas på att det kommer se lite bättre ut i sommar iallafall.
Buxbom
När vi åkte förbi Bo Ohlsson i Tomelilla såg vi två fina buxbomsplantor som vi tyckte skulle passa bra i det som vi kallade "kirskålsrabatten" men som nu är buxbomsrabatten istället. Det är som sagt ett krig det här för kirskålen ger sig som bekant inte så lätt men vi har iallafall gjort vårt allra bästa. Lagt på ogräsduk som vi grävt ned i marken och sedan täckt det hela med bark för att det ska se lite finare ut. Så småningom tänkte jag sätta fler plantor, några som trivs i skuggan där under äppelträdet.
Luktärtstorn
I en gammal trälåda som stod övergiven på tomten planterade jag fem stycken luktärtsplantor i en ring.
Vit blodnäva och höstanemon
Jag blev något förvånad när jag fick två plantor på posten eftersom jag trodde att jag hade beställt fröpåsar av vit blodnäva och höstanemon. Men plantorna såg fina ut så jag planterade ut dem ändå. Jag hade tänkt mig en ganska fyllig rabatt enligt skissen nedan så det blev lite lusigt. Men jag får fylla ut den mer över tiden. Det kommer nog bli fint så småningom.
Blomman för dagen
Jag hade med mig fyra små plantor av Blomman för dagen. Jag hade först tänkt hänga upp spaljéerna som jag köpt på husväggen men tryckte sedan bara ned dem i marken. Blomman för dagen övervintrar inte i Sverige och det kanske ska upp någon mer permanent lösning senare. Det ska dock bli spännande att se om det blir några små fina blå blommor i sommar.
Tulpanerna
I slutet av april var vi åter i stugan en sväng för att sätta ned de första plantorna som jag förodlat hemma. Roligt att få se de första tulpanerna som jag tryckte ned i jorden i höstas komma upp. Hoppas bara att jag får se dem blomma också.
Stenar
Det sista projektet under påsklovet var att rensa i pionrabatten på framsidan. Där hade det också tittat upp kirskål så jag tog bort allt som jag såg och lade ogräsmatta över. Ogräsmattan täckte jag sedan med fina sjöstenar (på bilden är det bara halvfärdigt).
Mer grus
Längst med huset var det tidigare betong vilket inte såg så trevligt ut så vi lade även grus över det. Där behöver man ju inte oroa sig över något ogräs precis men vi lade ut matta ändå så att gruset skulle ligga mer på plats och inte glida omkring. Vid kanten lade vi billiga kantstenar som vi hade hittat på Jem & Fix i Ystad.
Liten rabatt
Vid sidan av pallkragarna stod en taggig buske som vi beslutade oss för att ta bort för att göra en liten rabatt istället.
Uteplatsen
På husets ena gavel stod en gång någon slags byggnad som de förra ägarna rev ned. Det var bara en tom jordyta där det inte växte så mycket. Just där hade jag tänkt att skulle vara fint med en liten uteplats eftersom det saknades en sådan så vi bestämde oss för att lägga grus över jorden. Det blev även grus på den yta där pallkragarna nu står.
Kirskål
På flera ställen i trädgården hade kirskål börjat titta upp vilket är tämligen naturligt med tanke på att trädgården stått orörd i ganska många år. Detta krig räknar jag med kommer att ta många år med tanke på omfattningen, men det är inget som avskräcker mig.
Projekt
April
I början av april åkte vi ned till Skåne en hel vecka under påsklovet och det var underbart att se de första vårtecknen spira i trädgården.
Försådden
I mars påbörjade jag försådden. Det som såddes var luktärt Royal, trädgårdsriddarsporre Guinevere, stjärnflocka, jätteverbena, stäppsalvia New Dimension Blue, höstflox New Hybrids, Blomman för dagen Heavenly Blue, växthusgurka och växthustomat.
lördag 31 januari 2015
Rosenbåge
När jag såg den lilla grinden tänkte jag nästan omedelbart att det skulle vara väldigt fint med en rosenbåge där med klematis. På en handelsträdgård utanför Stockholm såg jag just en sådan som jag tänkt mig. De hade planterat underbara Summer Snow, en riktiga maffig klematis med mängder av vita små blommor och inspirerad av dem köpte jag genast två plantor som fick följa med ned till Skåne.
Rabatten
I rabatten växer det lite allt möjligt. Det ska bli spännande att se vad som kommer upp i vår. Stockrosorna var jättefina när vi såg huset första gången på visningen. Men oklart om de kommer att blomma igen i sommar eftersom de flesta stockrosor är tvååriga och vi vet inte när de planterades. Jag hann få ned en liten rosplanta som tyvärr ledsnade lite att behöva stå på vår balkong i stan i väntan på att få åka ned till Skåne. Men jag hoppas att den piggnar till. Det finns några stycken rosplantor på ena gaveln som jag aldrig sett blomma. Jag funderar på om de får för lite sol bakom den vildvuxna häcken, men det blir att se i sommar det också om det fungerar bra att de står där eller om de ska flyttas.
En utmaning
Såg här ser det alltså ut. En ganska vildvuxen trädgård med många träd på en liten yta och inte så många rabatter. Men det finns något charmigt och trevligt över den ändå, det kände jag med en gång när jag såg den. Jag såg framför mig klematis slingra sig upp för trädstammarna och murgröna vid den vackra gamla stenmuren.
En av de första sakerna jag gjorde var att sätta några lavendelplantor vid den gamla brunnen.
Varmt välkomna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)































