måndag 4 maj 2015

Stockrosor







































Jag försådde flera plantor av stockros och nästan alla kom upp vilket var väldigt roligt. Jag hoppas att det inte är för tidigt att sätta ut dem. De flesta hamnade i rabatten på framsidan där de redan finns två stora stockrosplantor som ser ut att komma tillbaka igen. Två stycken fick dock plats bredvid trappan på baksidan där det också växer en ros som jag aldrig sett blomma. Det finns rosor längs med hela gaveln men de ser ut att ha fått klara sig själva och har stått i ganska mycket skugga på grund av den vildvuxna häcken. Jag har dock klippt häcken ganska mycket där framför rosorna så jag hoppas nu på att de får lite mer sol i sommar.

Så gräs





























Gräsmattan var inte i så bra skick när vi köpte huset. Gräset växer i tuvor och det finns flera stora kala partier där det växte mossa som vi tagit bort eller låg en massa skräp från renoveringen invändigt som de tidigare ägarna gjorde. Så småningom ska vi nog ta och fräsa upp hela ytan för att göra den slät men tills vidare så försöker vi lappa så gott det går genom att lägga ut lite frön. Hoppas på att det kommer se lite bättre ut i sommar iallafall.


Buxbom

När vi åkte förbi Bo Ohlsson i Tomelilla såg vi två fina buxbomsplantor som vi tyckte skulle passa bra i det som vi kallade "kirskålsrabatten" men som nu är buxbomsrabatten istället. Det är som sagt ett krig det här för kirskålen ger sig som bekant inte så lätt men vi har iallafall gjort vårt allra bästa. Lagt på ogräsduk som vi grävt ned i marken och sedan täckt det hela med bark för att det ska se lite finare ut. Så småningom tänkte jag sätta fler plantor, några som trivs i skuggan där under äppelträdet. 



Luktärtstorn



I en gammal trälåda som stod övergiven på tomten planterade jag fem stycken luktärtsplantor i en ring.








Vit blodnäva och höstanemon







































Jag blev något förvånad när jag fick två plantor på posten eftersom jag trodde att jag hade beställt fröpåsar av vit blodnäva och höstanemon. Men plantorna såg fina ut så jag planterade ut dem ändå. Jag hade tänkt mig en ganska fyllig rabatt enligt skissen nedan så det blev lite lusigt. Men jag får fylla ut den mer över tiden. Det kommer nog bli fint så småningom.


Blomman för dagen







































Jag hade med mig fyra små plantor av Blomman för dagen. Jag hade först tänkt hänga upp spaljéerna som jag köpt på husväggen men tryckte sedan bara ned dem i marken. Blomman för dagen övervintrar inte i Sverige och det kanske ska upp någon mer permanent lösning senare. Det ska dock bli spännande att se om det blir några små fina blå blommor i sommar.

Tulpanerna







































I slutet av april var vi åter i stugan en sväng för att sätta ned de första plantorna som jag förodlat hemma. Roligt att få se de första tulpanerna som jag tryckte ned i jorden i höstas komma upp. Hoppas bara att jag får se dem blomma också.