måndag 4 maj 2015

Stockrosor







































Jag försådde flera plantor av stockros och nästan alla kom upp vilket var väldigt roligt. Jag hoppas att det inte är för tidigt att sätta ut dem. De flesta hamnade i rabatten på framsidan där de redan finns två stora stockrosplantor som ser ut att komma tillbaka igen. Två stycken fick dock plats bredvid trappan på baksidan där det också växer en ros som jag aldrig sett blomma. Det finns rosor längs med hela gaveln men de ser ut att ha fått klara sig själva och har stått i ganska mycket skugga på grund av den vildvuxna häcken. Jag har dock klippt häcken ganska mycket där framför rosorna så jag hoppas nu på att de får lite mer sol i sommar.

Så gräs





























Gräsmattan var inte i så bra skick när vi köpte huset. Gräset växer i tuvor och det finns flera stora kala partier där det växte mossa som vi tagit bort eller låg en massa skräp från renoveringen invändigt som de tidigare ägarna gjorde. Så småningom ska vi nog ta och fräsa upp hela ytan för att göra den slät men tills vidare så försöker vi lappa så gott det går genom att lägga ut lite frön. Hoppas på att det kommer se lite bättre ut i sommar iallafall.


Buxbom

När vi åkte förbi Bo Ohlsson i Tomelilla såg vi två fina buxbomsplantor som vi tyckte skulle passa bra i det som vi kallade "kirskålsrabatten" men som nu är buxbomsrabatten istället. Det är som sagt ett krig det här för kirskålen ger sig som bekant inte så lätt men vi har iallafall gjort vårt allra bästa. Lagt på ogräsduk som vi grävt ned i marken och sedan täckt det hela med bark för att det ska se lite finare ut. Så småningom tänkte jag sätta fler plantor, några som trivs i skuggan där under äppelträdet. 



Luktärtstorn



I en gammal trälåda som stod övergiven på tomten planterade jag fem stycken luktärtsplantor i en ring.








Vit blodnäva och höstanemon







































Jag blev något förvånad när jag fick två plantor på posten eftersom jag trodde att jag hade beställt fröpåsar av vit blodnäva och höstanemon. Men plantorna såg fina ut så jag planterade ut dem ändå. Jag hade tänkt mig en ganska fyllig rabatt enligt skissen nedan så det blev lite lusigt. Men jag får fylla ut den mer över tiden. Det kommer nog bli fint så småningom.


Blomman för dagen







































Jag hade med mig fyra små plantor av Blomman för dagen. Jag hade först tänkt hänga upp spaljéerna som jag köpt på husväggen men tryckte sedan bara ned dem i marken. Blomman för dagen övervintrar inte i Sverige och det kanske ska upp någon mer permanent lösning senare. Det ska dock bli spännande att se om det blir några små fina blå blommor i sommar.

Tulpanerna







































I slutet av april var vi åter i stugan en sväng för att sätta ned de första plantorna som jag förodlat hemma. Roligt att få se de första tulpanerna som jag tryckte ned i jorden i höstas komma upp. Hoppas bara att jag får se dem blomma också.

Stenar







































Det sista projektet under påsklovet var att rensa i pionrabatten på framsidan. Där hade det också tittat upp kirskål så jag tog bort allt som jag såg och lade ogräsmatta över. Ogräsmattan täckte jag sedan med fina sjöstenar (på bilden är det bara halvfärdigt).

Mer grus







































Längst med huset var det tidigare betong vilket inte såg så trevligt ut så vi lade även grus över det. Där behöver man ju inte oroa sig över något ogräs precis men vi lade ut matta ändå så att gruset skulle ligga mer på plats och inte glida omkring. Vid kanten lade vi billiga kantstenar som vi hade hittat på Jem & Fix i Ystad.








Liten rabatt







































Vid sidan av pallkragarna stod en taggig buske som vi beslutade oss för att ta bort för att göra en liten rabatt istället.

Uteplatsen







































På husets ena gavel stod en gång någon slags byggnad som de förra ägarna rev ned. Det var bara en tom jordyta där det inte växte så mycket. Just där hade jag tänkt att skulle vara fint med en liten uteplats eftersom det saknades en sådan så vi bestämde oss för att lägga grus över jorden. Det blev även grus på den yta där pallkragarna nu står.





Kirskål






































På flera ställen i trädgården hade kirskål börjat titta upp vilket är tämligen naturligt med tanke på att trädgården stått orörd i ganska många år. Detta krig räknar jag med kommer att ta många år med tanke på omfattningen, men det är inget som avskräcker mig.

Projekt


Vi hade flera projekt inplanerade. Vi inledde med att förbereda pallkragarna genom att olja in dem med rå linolja samt klippa ned häcken och ta bort döda pinnar från träden. det blev en rejäl hög som vi sedan körde iväg med till återvinningscentralen.



April


I början av april åkte vi ned till Skåne en hel vecka under påsklovet och det var underbart att se de första vårtecknen spira i trädgården. 



Försådden



I mars påbörjade jag försådden. Det som såddes var luktärt Royal, trädgårdsriddarsporre Guinevere, stjärnflocka, jätteverbena, stäppsalvia New Dimension Blue, höstflox New Hybrids, Blomman för dagen Heavenly Blue, växthusgurka och växthustomat.