När jag såg den lilla grinden tänkte jag nästan omedelbart att det skulle vara väldigt fint med en rosenbåge där med klematis. På en handelsträdgård utanför Stockholm såg jag just en sådan som jag tänkt mig. De hade planterat underbara Summer Snow, en riktiga maffig klematis med mängder av vita små blommor och inspirerad av dem köpte jag genast två plantor som fick följa med ned till Skåne.
lördag 31 januari 2015
Rabatten
I rabatten växer det lite allt möjligt. Det ska bli spännande att se vad som kommer upp i vår. Stockrosorna var jättefina när vi såg huset första gången på visningen. Men oklart om de kommer att blomma igen i sommar eftersom de flesta stockrosor är tvååriga och vi vet inte när de planterades. Jag hann få ned en liten rosplanta som tyvärr ledsnade lite att behöva stå på vår balkong i stan i väntan på att få åka ned till Skåne. Men jag hoppas att den piggnar till. Det finns några stycken rosplantor på ena gaveln som jag aldrig sett blomma. Jag funderar på om de får för lite sol bakom den vildvuxna häcken, men det blir att se i sommar det också om det fungerar bra att de står där eller om de ska flyttas.
En utmaning
Såg här ser det alltså ut. En ganska vildvuxen trädgård med många träd på en liten yta och inte så många rabatter. Men det finns något charmigt och trevligt över den ändå, det kände jag med en gång när jag såg den. Jag såg framför mig klematis slingra sig upp för trädstammarna och murgröna vid den vackra gamla stenmuren.
En av de första sakerna jag gjorde var att sätta några lavendelplantor vid den gamla brunnen.
Varmt välkomna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






