lördag 31 januari 2015

Rosenbåge

När jag såg den lilla grinden tänkte jag nästan omedelbart att det skulle vara väldigt fint med en rosenbåge där med klematis. På en handelsträdgård utanför Stockholm såg jag just en sådan som jag tänkt mig. De hade planterat underbara Summer Snow,  en riktiga maffig klematis med mängder av vita små blommor och inspirerad av dem köpte jag genast två plantor som fick följa med ned till Skåne.


Rabatten

I rabatten växer det lite allt möjligt. Det ska bli spännande att se vad som kommer upp i vår. Stockrosorna var jättefina när vi såg huset första gången på visningen. Men oklart om de kommer att blomma igen i sommar eftersom de flesta stockrosor är tvååriga och vi vet inte när de planterades. Jag hann få ned en liten rosplanta som tyvärr ledsnade lite att behöva stå på vår balkong i stan i väntan på att få åka ned till Skåne. Men jag hoppas att den piggnar till. Det finns några stycken rosplantor på ena gaveln som jag aldrig sett blomma. Jag funderar på om de får för lite sol bakom den vildvuxna häcken, men det blir att se i sommar det också om det fungerar bra att de står där eller om de ska flyttas.


En utmaning

Såg här ser det alltså ut. En ganska vildvuxen trädgård med många träd på en liten yta och inte så många rabatter. Men det finns något charmigt och trevligt över den ändå, det kände jag med en gång när jag såg den. Jag såg framför mig klematis slingra sig upp för trädstammarna och murgröna vid den vackra gamla stenmuren. 


En av de första sakerna jag gjorde var att sätta några lavendelplantor vid den gamla brunnen. 


Varmt välkomna!

I höstas köpte vi en liten stuga utanför Simrishamn i vackra Österlen. Jag har drömt om en liten trädgård i många år och plötsligt blev drömmen verklighet! Jag satte genast igång med att planera. Vi insåg dock ganska snabbt att vi fick skynda på om vi skulle hinna plantera någonting alls innan vintern. Vi åkte ned med flera plantor och hoppades på att det inte var försent. Vi ville ju så gärna se en blommande trädgård redan första året. Jag vet egentligen att det är fel att skynda men med ett sådant uppdämt behov av att se saker växa och frodas var det lite svårt att trycka på pausknappen. Jag vet ännu inte hur det gick med plantorna vi satte ned i jorden i höstas. Jag håller tummarna. Det kommer bli så spännande! Jag startade den här bloggen för att kunna hålla reda på vilka plantor som jag odlar och var. Men kanske det också kommer att bli trevlig läsning för andra så småningom? Den som lever får se. Varmt välkomna i vilket fall!